Makkers staakt uw wild geraas

Sinterklaas intocht Hoorn 2012
Sinterklaas intocht Hoorn 2012

Het rumoer over de  jaarlijkse festiviteiten rondom Sint Nicolaas heeft met het invoeren van detectiepoorten en politiebegeleiding tijdens de intocht in Maassluis een nieuw dieptepunt bereikt. Opnieuw wordt het Sinterklaasfeest beladen met  een duister verleden van slavenhandel en discriminatie.

Het onbehagen heeft geleid tot een nog steeds voortgaande discussie waarbij  de standpunten tussen de voor- en tegenstanders met het jaar onverdraagzamer worden. Het gaat er niet om dat het Sinterklaasfeest moet worden afgeschaft maar dat het  dient te veranderen. Holland vierde kennelijk elk jaar een fout feest.

De roep om een aanpassing van de traditionele gebruiken rondom Sinterklaas waarbij het negroïde element moet verdwijnen ten gunste van een gevarieerdere kleurenpalet wordt daardoor steeds luider. De actievoerders  laten geen middel onbenut om hun gelijk door te drukken. Veel moeite hoeven ze daar trouwens niet voor te doen. De critici zijn verzekerd van de podia die door de traditionele media voor hen wordt gereserveerd.

De vraag is hoe het zover heeft kunnen komen. Is het omdat de actievoerders inderdaad racistische motieven hebben blootgelegd? Of projecteert de zich aangesproken voelende minderheid hun woede en frustratie door wat de blanke samenleving hen heeft aangedaan? De morele intimidatie die  is ontstaan gaat zijn doel zo langzamerhand wel bereiken. Het Sinterklaasfeest is niet alleen voor een deel van de bevolking met een migratieachtergrond  problematisch geworden maar de kritiek  wordt ook gesteund door het blanke en veelal progressieve deel dat vanwege de angst voor discriminatie een aangenomen loyaliteit betracht in een streven naar een platonisch aandoende correctheid.

Wie voor zwarte Piet is, zo luidt de redenatie, handhaaft een karikatuur en is medeplichtig aan tenminste een latente vorm van racisme.  Als de zwarte identiteit met zijn verminderde tolerantie op deze manier huis gaat houden dan hebben wij wederom een vorm van racisme waarbij de rollen zijn omgedraaid. Het blijkt dat er in de kritiek een psychologisch probleem naar voren komt met een al te gewillige hang naar slachtofferschap. Elke discussie over ras of identiteit wordt bij voorbaat al gekidnapt door deze aanmatigende houding welke diezelfde discussie bij voorbaat al zinloos maakt. Bijgestaan door de collaborerende media die dit nieuwe fundamentalisme faciliteren, wordt uiteindelijk de tolerantie, een van de peilers van hun geïdealiseerde pluriforme utopie, in de blinde strijd tegen de grote satan Discriminatie opgeofferd.

Denkt men nu werkelijk dat het om een jaarlijks terugkerende symbolische vernedering te doen is of dat de medeplichtigen in dit complot het onderscheid niet kunnen maken tussen werkelijkheid en karikatuur? De fundamentalistische notie dat het feest racistisch zou zijn overziet het feit dat kinderen dit nooit hebben kunnen bedenken of er in hebben kunnen zien.

Van echte discriminatie zijn er vele voorbeelden van weerzinwekkende varianten te vinden. Onvermijdelijk door de niet al te fraaie menselijke natuur trof discriminatie dus o.a. onze  gekleurde medemens. Men kon in hem of haar The Nobel Savage zien of de Untermensch. In vergelijking met echte discriminatie is het een bedenkelijke zaak dat juist het Sinterklaasfeest aangepast moet worden vanwege een hypothetisch racisme. Het is het nieuwe dogma dat als onfeilbaar wordt gezien en als zodanig kritiekloos geaccepteerd. De winst die men hiermee gewonnen heeft is een jaarlijks terugkerende onrust en een volgende intocht met detectiepoorten en al.

Een schande dat het zover heeft moeten komen!

 

***
Facebook
Google+
https://www.opwegnaarmorgen.nl/2016/11/17/makkers-staakt-uw-wild-geraas/
SOCIALICON
SOCIALICON

Geef een reactie

Enjoy this blog? Please spread the word !